KOMMUNELOVEN § 4. Informasjon om kommunens og fylkeskommunens virksomhet. Kommuner og fylkeskommuner skal drive aktiv informasjon om sin virksomhet. Forholdene skal legges best mulig til rette for offentlig innsyn i den kommunale og fylkeskommunale forvaltning. OFFENTLIGHETSLOVEN § 3. Hovedregel Saksdokument, journaler og lignende register for kommunen er åpne for innsyn dersom ikke annet følger av lov eller forskrift med hjemmel i lov. ALLE kan kreve innsyn i saksdokument, journaler og lignende register hos kommunen. §§ 4 – 12 har regler om definisjoner (hva er et dokument), utsatt innsyn, forbud mot forskjellsbehandling, bruk av offentlig informasjon, gratis innsyn, innsyn i databaser, journalføringsplikt, merinnsyn og delvis unntak. Kapittel 3, §§13 – 27 handler om unntak fra hovedregelen. De mest brukte unntaksreglene er lagt inn i Websak. §13: ”Opplysningar som er underlagde teieplikt i lov eller i medhald av lov, er unnatekne frå innsyn”. Dvs. at du i tillegg til å oppgi Off.lovens §13 må oppgi hvilken lov du har brukt for å finne ut at opplysningene er taushetsbelagt – fx Forvaltningslovens §13. Ellers kan interne dokument unntas etter §14, anbudsdokumenter §23.2 og tilsettingssaker §25. Kapittel 4 omtaler saksbehandling og klage. §28 sier at innsynet kan gjøres skriftlig eller muntlig, men det må gjelde ”en bestemt sak eller i rimelig utstrekning saker av en bestemt art.” Evt. avslag på innsyn må være skriftlig, §31, og kan påklages etter §32. Dersom den som har satt fram krav om innsyn ikke har fått svar innen 5 arbeidsdager, kan dette regnes som avslag, som kan påklages. Hvis avslag på innsyn opprettholdes etter klage, er det fylkesmannen som avgjør saken. OFFENTLIGHETSLOVENS FORSKRIFT I forskriftene til Offentlighetslovens står det mer detaljerte beskrivelser om bl.a. betaling for innsyn §4, unntak fra rett til kopi §5, tilgjengeliggjøring av journaler og dokumenter på internett §§ 6 og 7, organinterne dokument § 8, innsyn i graderte dokument §10. FORVALTNINGSLOVEN §13 (inkl. 13a-f) handler om taushetsplikt. §14 – pålegg om å gi opplysninger. §20 – gjennomsyn og utlån av dokumenter, §21 – klage over avslag om innsyn. § 18. En PART har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i §§ 18 til 19. Hvem som er part ser du i §2e. Hvem som helst kan be om å få se taushetsbelagt materiale. Opplysningene i det aktuelle materialet må da vurderes på ny. Hvis en konkret vurdering viser at materialet likevel ikke inneholder taushetsbelagte opplysninger, erklæres det som fritt tilgjengelig. Hvis materialet inneholder taushetsbelagte opplysninger, betyr ikke det at all bruk av dem er utelukket. I hovedsak er det to unntak som gjelder, partsinnsyn og innsyn for forskningsformål. FORVALTNINGSLOVENS FORSKRIFT Kap. 3 – Taushetsplikt, kap. 4 – partsinnsyn, kap.5 – partsinnsyn tilsettingssaker, PERSONOPPLYSNINGSLOVEN §1. Lovens formål Formålet med denne loven er å beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger. Kap. 2 – Alminnelige regler for behandling av personopplysninger. §9 – behandling av sensitive personopplysninger. Kap 3 – Informasjon om behandling av personopplysninger. §18 – rett til innsyn: Enhver som ber om det, skal få vite hva slags behandling av personopplysninger en behandlingsansvarlig foretar. §19 og 20: Informasjonsplikt når det samles inn opplysninger om den registrerte. §23 – unntak fra retten til informasjon. ARKIVLOVEN § 6. Arkivansvaret. Offentlige organ plikter å ha arkiv, og disse skal være ordna og innretta slik at dokumentne er trygget som informasjonskilder for samtid og ettertid. ARKIVLOVENS FORSKRIFT § 10. Opplysninger i journaler Registreringen i journalen skal gjøre det mulig å identifisere dokumentet. Opplysninger som er omfattet av taushetsplikt i lov eller i medhold av lov skal ikke gå fram av den offentlige journalen. Ved registrering av dokument i journalen skal følgende opplysninger være med:
b)
|
saks- og dokumentnummer (journalnummer i papirbaserte journalar),
|
c)
|
navnet på senderen eller mottakeren,
|
d)
|
opplysninger om saken, innholdet eller emnet,
|
e)
|
dateringen på dokumentet,
|
f)
|
klasse etter organets ordning for klassifikasjon, jf. § 5,
|
g)
|
ekspedisjons- eller avskrivingsdato og
|
SÆRLOVER Barnevernloven: § 6-4. Innhenting av opplysninger. Opplysninger skal så langt som mulig innhentes i samarbeid med den saken gjelder eller slik at vedkommende har kjennskap til innhentingen. Offentlige myndigheter skal av eget tiltak, uten hinder av taushetsplikt, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt. Også yrkesutøvere i medhold av lov om helsepersonell mv., lov om psykisk helsevern, lov om helsetjenesten i kommunene, lov om familievernkontorer og meklingsmenn i ekteskapssaker (jf. lov om ekteskap), samt lov om frittstående skoler plikter å gi opplysninger etter reglene i andre ledd. Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven): § 5-1. Rett til innsyn i journal. Pasienten og brukeren har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten og brukeren har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende. Pasienten og brukeren kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten eller brukeren selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær. En representant for pasienten eller brukeren har rett til innsyn i opplysningene som pasienten eller brukeren nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette. Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients eller brukers død, om ikke særlige grunner taler mot dette. Sikkerhetsloven: Kap 4 – Informasjonssikkerhet: Når informasjon må beskyttes av sikkerhetsmessige grunner, kan en av 4 ulike sikkerhetsgrader benyttes: Strengt hemmelig/ hemmelig/ konfidensielt/ begrenset. INTERNETT Strand kommune legger ut postlister på hjemmesiden sin. Listene er en oversikt over inngående-, utgående og interne dokumenter. De legges ut 2 dager etter at dokumentene er journalført. Dokumenter som tilhører arkivdelene Barn, Elev, Personal, Individuell plan, Mekling og Familiens Hus legges ikke ut. Kommunen legger ikke ut fulltekstdokumenter tilknyttet postlistene. Politiske dokumenter legges ut i sin helhet. En kan gå inn på utvalg og møtedatoer og finne fulltekstdokument til alle sakene, inkl. vedlegg. |