Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Byggesøknad

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

RUTINEBESKRIVELSE – BYGGESAK pr. 20.09.12

  • Byggesøknader skal leveres i resepsjonen for registrering i saksbehandlingssystemet.
  • Byggesøknader registreres på gnr./bnr./fnr. på eiendommen der bygget/tiltaket skal utføres.

NB når byggesak registreres i saksbehandlingssystemet som byggesak, er det innebygget MILEPELER som angir saksgang.

  •  Saksbehandler sjekker at søknaden er fullstendig:

(Det framgår av plan- og bygningsloven (PBL) § 20-1 hva som er søknadspliktige tiltak. PBL § 20-2 fastsetter hvilke tiltak som er søknadspliktig, men som kan utføres av tiltakshaver).

 

byggesak

 - Søknad om tillatelse til tiltak
 - Opplysninger om tiltakets ytre rammer
 - Gjenpart av nabovarsel inkl. underskrift/kvitteringer
 - Situasjonsplan som viser plassering av tiltaket inkl. høyder på terreng
 - Målsatte tegninger av snitt, plan og fasade
 - Ev. erklæring fra nabo dersom bygg skal plasseres nærmere nabogrense enn 4 meter

 Krever søknaden dispensasjon fra reguleringsplan el. teknisk forskrift må begrunnelse legges ved

  •  - Ansvarsretter for prosjektering og utførelse
  •  - Gjennomføringsplan

 Lokal godkjenning gis bare til registrerte foretak, sjekk foretaksregisteret, ellers kan det gis lokal godkjenning som selvbygger (kun på egen bolig og fritidsbolig).

  • Dersom det er store mangler ved søknaden, returneres den til ansvarlig søker med beskjed om at den ikke er fullstendig. Ev. gis det en utdyping av hva som mangler. Dette gjøres i form at “Foreløpig svar” som opprettes i saksbehandlingssystemet, på samme arkivsak som søknaden er registrert.
  • Ang. gjenpart av nabovarsel: naboer har 14 dagers frist til å sende inn skriftlig merknad til tiltaket. Søknaden kan ikke behandles før 14 dager etter at nabovarsel er underskrevet, med mindre nabo har krysset av for at det samtykkes i tiltaket.
  • Dersom tiltaket krever dispensasjon fra overordnet plan, må dispensasjonssøknad behandles av formannskapet før byggesaken kan behandles.
  • Når byggesaken er fullstendig og den ikke krever dispensasjon fra overordnet plan, fattes det et administrativt vedtak.
  • Saksbehandler fatter administrativt vedtak, opprettes i saksbehandlingssystemet;

 - Utvalgsbehandling: Delegert behandling (pr. 2012)

- Utvalg: Hovedutvalg næring- og drift (HND) (pr. 2012)

- Brevmal: RD3 (Mal må oppdateres)

 - Hjemmel i PBL: § 20-1 el. 20-2

 - Hjemmel i pkt. 7.C.13 i

  • Igangsettingstillatelse, Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest: Registreres av Fellestjenesten el. saksbehandler i samme arkivsak som byggesøknaden den(de) tilhører.
  • Saksbehanlder stempler og underskiver administrativt vedtak og sender det ut til ansvarlig søker og tiltakshaver, ansvarlig utførende, ev. naboer som har hatt merknader til søknaden.
  • Saksbehandler tar tosidig kopi og legger til referering i hylle til hovedutvalget (p.t. HND). NB! Ikke stifting
  • Saksbehandler produserer fakturagrunnlag i h.h.t. vedtatt gebyrregulativ. Fakturagrunnlaget legges til kommunekasserer som sørger for utsending av faktura.
  • Saksbehandler legger kopi av vedtak og fakturagrunnlag i saksmappa og noterer behandlingen på omslaget til saksmappa som legges i gårds- og bruksarkivet.
  • Ansvarlig saksbehandler sørger for at nye bygningstiltak blir registert i matrikkelen og i KomTek * (kommunale avgifter). Dersom saksbehandler ikke gjør registrering selv, må kopi av vedtak og tegninger leveres kart- og oppmålingsansvarlig som utfører dette.

* pr. dato problemer for saksbehandler å registrere nye bygg i KomTek - avklar rutiner.

Sak avsluttes 5 år etter at ferdigattest er utstedt.
Fra 2018 avsluttes saken i Esa etter at ferdigattest er utstedt.

Se også her: Byggesøknad

* Dersom det er privat avløpsanlegg; slamavskiller:

- Tømming av slamavskiller er minimum 2. eller 4. år (skriv det aktuelle), jf. slamforskriftens § 6.1 bokstav 6. Første tømming blir i 20XX.

- Aviftsplikt inntrer f.o.m. 01.01. 20xx (fra nærmeste årstall). Abonnenten skal betale årlig gebyr, jf. slamforskriftens § 7. Første tømming blir i 20XX (dvs. enten 2. eller 4. år etter at vedtaket er gitt).

**********************

F.o.m. 03.06.19 blir sakstyper: Plansaker PLAN, oppmålingssaker OPPM og byggesaker BYGG registrert i eByggesak. Dette gjelder nye saker. Pågående saker ferdigstilles i ESA.