Stikkprøvekontroll av søknader/søkere som er uttrukket for kontroll. Min. 5 % av søknadene skal kontrolleres. Kommunen plukker ut foretak som skal kontrolleres. (Risikobasert vurdering: Nye søkere, betydelig endring/større produksjonsomfang, eller andre ting som tilsier at kontroll bør utføres.) Søker varsles om kontroll, muntlig eller skriftlig 2 – 3 dager før kontrollen utføres. Fastsatt kontrollskjema hentes ut fra WESPA. Søker skal skrive under på kontrollskjema sammen med kontrollør. Ved husdyrkontroll/avvik bes følgende lagt fram som relevant dokumentasjon: - Slakteriavregninger - Næringsoppgave - Innsettingsavtaler e.l. - Faktura - Veieseddel - Veterinærattest Som grunnlag for arealkontroll benyttes opplysninger i nytt jordregister (2010), og det til enhver tid oppdaterte gårdskart for aktuelle eiendommer. Dersom det aktuelle produksjonsarealet trenger mer detaljert avgrensning benyttes håndholdt GPS ved oppmåling. Kontroll ved salg av grovfor: - Fakturaer og kvitteringer for solgt grovfor fremlegges Kontroll av miljøplan - følgende skal foreligge: (Se også Rundskriv 35/2006 – retningslinjer for kontroll av miljøplan.) - Oppdaterte kart over disponert areal - Oppdatert gjødslingsplan inkl. kart med skifteinndeling - Oppdatert sprøytejournal - Oppdatert sjekkliste - Tiltaksplan - Dokumentasjon for gjennomføring av tiltak. NB! FMLA’s mal for gjennomføring av kontroll av miljøplan anbefales brukt. Kontrollskjema skal være registrert elektronisk i WESPA innen angitt tidsfrist (som regel rundt 20.09.)
|