Velferd er et fagsystem for behandling av saker etter lov om sosiale tjenester. Systemet brukes av saksbehandlere i den kommunale delen av NAV. I programmet registreres søknader, saksvurderinger, vedtak, tiltak og klagebehandling, samt at utbetalinger skjer via systemet. Tallene for utbetalt stønad overføres til regnskapssystemet. Inngående post håndteres av avdelingen; enten ved skanning eller at avdelingen mottar digitalt via Digisos. Utgående post sendes digitalt via SvarUt. Visma Velferd kjøres i citrix i lukket nett. Det er systemansvarlig ved NAV-kommune som oppretter brukere og tildeler rettigheter. Arkivering Velferd ble fullelektronisk i 01.06.2015. Det er da satt opp som elektronisk arkiv og koblet sammen med Noark5-arkivkjernen "Visma Samhandling Arkiv". Dokumenter, sammen med opplysninger om den sammenheng dokumenter inngår i, overføres arkivkjernen ved ferdigstilling og blir konvertert til PDF/A. Før dette tidspunktet ble søknadene behandlet i fagsystemet, men alt ble arkivert i papirmapper. Alle papirmapper ble avlevert depot i 2018, både aktive og passive mapper.
|