Om arkivplan Arkivplanen gir bindende retningslinjer for behandling av all informasjon og dokumentasjon i Grong kommune. Arkivloven med forskrifter ligger til grunn for retningslinjene. Arkivplanen skal bidra til at Grong kommune ivaretar arkivansvaret sitt etter arkivlovens § 6 hvor det heter: "Offentlege organ pliktar å ha arkiv, og desse skal vera ordna og innretta slik at dokumenta er tryggja som informasjonskjelder for samtid og ettertid." Den elekroniske arkivplanen er også ett ledd i kommunens målsetning om å øke tilgjengeligheten for publikum til informasjon fra den offentlige forvaltning. I kommunen er det kommunedirektøren som har det overordnede arkivansvaret (jfr. Arkivforskriften § 1-1). Arkivleder har det daglige ansvaret for kommunenes arkivtjeneste og utarbeider virksomhetsplaner for denne. Arkivplanen er laget i samarbeid mellom arkivtjenesten, avdelingsledere og arkivgruppa i Grong kommune. I planprosessen etablerte vi en arkivgruppe som består av arkivleder, kommunedirektør, personalsjef, IT-konsulent, digitaliseringsrådgiver, personvernombud, superbruker sak-arkiv/utvalgssekretær, samt helsesekretær. Gruppa har hatt flere møter med drøfting av arkivfaglige spørsmål. Som kommunedirektør i Grong kommune ber jeg alle ansatte i kommunen til å sette seg godt inn i og følge retningslinjene i arkivplanen. Arkivplan for Grong kommune ble godkjent 27.05.2021 av kommunedirektør. Grong kommune 27.05.2021
Bjørn Stålle Aalberg Kommunedirektør |