Elements - Instruks for fullelektronisk arkivElements - Instruks for fullelektronisk arkiv § 3-2. Ansvar, rutiner og rettigheter i arkivsystem - Elements Riksarkivarens forskrift: § 3-2. Ansvar, rutiner og rettigheter i arkivsystem Sak- og arkivsystemet Elements. I Malvik kommune er det arkivleder som er systemeier. Elements er i cloud og det er Sikri som er ansvarlig for drift og vedlikehold av systemet. 2a) Brukerrettigheter Arkivleder er også systemansvarlig og har hovedansvaret for brukerrettigheter i Elements. Vedlikehold av brukerrettigheter: Alle saksbehandlere skal meldes av leder via DAP brukerportal. De blir da sendt til arkivleder for godkjenning og blir automatisk opprettet i Elements via AD-synkronisering. Når saksbehandler er opprettet i Elements må de tildeles riktig administrasjonsenhet og tilgangskoder. Det må opprettes en sak i arkivhjelpa om saksbehandler skal tildeles rettigheter for ulike tilgangskoder og tilgangsgrupper, for eksempel hvilket klassetrinn eller avdeling i barnehagen de skal ha tilgang til.
Alle får tilgang til tilgangskode U-unntatt offentlighet.
Skolepersonell får tilgang til E-elevmapper egne saker Barnehagepersonell får tilgang til BA-barnehagemapper egne saker. Når en ansatt får sluttdato i HRM blir brukeren automatisk avsluttet.
Rolle:
|
Rettigheter:
|
Merknad:
|
Systemansvarlig
|
Rolletype: Systemansvar
- Registrere arkivorganisering
- Registrere i adresseregisteret
- Tilgang til driftsfunksjoner
- Opprette nye roller
- Registrere importsentraler for filer
- Registrere personer
- Administrere tagger
- Autorisering
- Tildele roller
- Registrere adm. Inndeling
- Registrere tilgangsgrupper
- Opprette tilgangsgrupper
- Registrere dokumentmaler
|
|
Arkivansvarlig (AR1)
|
Rolletype: Arkivleder
- Registrere arkivorganisering
- Registrere utvalg og medlemmer
- Registrere i adresseregisteret
- Registrere kopimottakere i hele org.
- Registrere personer
- Administrere tagger
- Autorisering
- Arkivere konsepter
- Endre saksansvarlig
- Endre saksstatus
- Tildele roller
- Registrere merknader
- Avskrive dokument
- Flytte journalpost
- Arkivere saksganglogger
- Endre behandlingsfrist
- Opprette ny journalpost (internt)
- Opprette saker
- Opprette ny journalpost (eksternt)
- Endre tilgang
- Tilknytte saksdokument
- Registrere klassering
- Registrere tilgangsgrupper
- Opprette tilgangsgrupper
- Endre saksbehandler
- Endre tittel for saker under behandling
- Godkjenne dokumenter
- Tilgang leselogg
|
|
Skolesekretær (AR2)
|
Rolletype: Arkivpersonell
- Registrere kopimottakere i hele org.
- Arkivere konsepter
- Endre saksansvarlig
- Endre saksstatus
- Registrere merknader
- Avskrive dokument
- Flytte journalpost
- Arkivere saksganglogger
- Endre behandlingsfrist
- Opprette ny journalpost (internt)
- Opprette saker
- Opprette ny journalpost (eksternt)
- Endre tilgang
- Tilknytte saksdokument
- Registrere klassering
- Endre saksbehandler
- Endre tittel for saker under behandling
- Godkjenne dokumenter
|
Tilgang for skolesekretærer som har tilgang innenfor eget tjenesteområde.
|
Leder (LD)
|
Rolletype: Leder adm.enhet
- Registrere kopimottakere i hele organisasjonen
- Autorisering
- Arkivere konsepter
- Endre saksansvarlig
- Endre saksstatus
- Registrere merknader
- Avskrive dokument
- Flytte journalpost
- Arkivere saksganglogger
- Endre behandlingsfrist
- Opprette ny journalpost (internt)
- Opprette saker
- Opprette ny journalpost (eksternt)
- Endre tilgang
- Tilknytte saksdokument
- Registrere klassering
- Endre saksbehandler
- Endre tittel for saker under behandling
- Godkjenne dokumenter
|
|
Saksbehandler
|
Rolletype: Saksbehandler
- Registrere kopimottaker i hele organisasjonen
- Arkivere konsepter
- Endre saksansvarlig
- Registrere merknader
- Avskrive dokument
- Flytte dokument
- Opprette ny journalpost (internt)
- Opprette saker
- Opprette ny journalpost (eksternt)
- Endre tilgang
- Tilknytte saksdokument
- Registrere klassering
- Endre saksbehandler
- Endre tittel for saker under behandling
- Godkjenne dokumenter
|
|
Utvalgssekretær
|
Rolletype: Arkivleder og utvalgssekretær
- Registrere utvalg og medlemmer
- Registrere i adresseregisteret
- Registrere kopimottakere i hele org.
- Autorisering
- Arkivere konsepter
- Endre saksansvarlig
- Endre saksstatus
- Tildele roller
- Registrere merknader
- Avskrive dokument
- Flytte journalpost
- Opprette ny journalpost (internt)
- Opprette saker
- Opprette ny journalpost (eksternt)
- Endre tilgang
- Tilknytte saksdokument
- Endre saksbehandler
- Endre tittel for saker under behandling
- Godkjenne dokumenter
|
|
Grunnprinsipper:
Rolle
|
Tilgang
|
Saksbehandler:
|
Tilgang til dokumenter unntatt offentlighet i egne saker
|
Avdelingsleder:
|
Tilgang til dokumenter unntatt offentlighet i egne saker og til dokumenter unntatt offentlighet i egen enhet.
|
Virksomhetsleder:
|
Tilgang til dokumenter unntatt offentlighet i egen virksomhet.
|
I tillegg er det mulig å opprette faste tilgangsgrupper ved for eksempel tverrfaglig samarbeid. 2c) Signering og digital signatur Malvik kommune benytter seg av digital signatur på ulike dokumenter:
- Ansettelseskontrakter med taushetserklæring og databrukeravtale
- Delegeringer
- Avtale om bruk av privat bil i tjenesten
- Takker ja til barnehageplass
- Takker ja til sfo-plass
- Avtale om bruk av privat telefon
Dokumenter som signeres med esignering
- Ekspeder med signeringsoppdrag fra Elements.
- Når dokumentet er signert av mottaker arkivers det med status M på den saken det ble utsendt fra. Fanges opp under M-søk av arkiv for kvalitetskontroll. Sjekkes daglig.
- Arkivet sjekker om alle metadata er riktig registrert, om det er registrert på riktig sak og om dokumentet er riktig skjermet.
Ansettelsesprosess:
- Ansettelsessaker pågår i rekruteringsverktlyet JobbNorge, og kontrakter signeres der.
- Enkelte rammeavtaler og midlertidige ansettelser skrives i Elements
- Ansettelseskontrakter ekspederes via SvarUt. Den inneholder en lenke til et akseptskjema.
- For å logge inn i akseptskjema må det logges inn med idporten. På den måten blir det autentisert at vedkommende er logget inn som seg selv.
- I akseptskjema takker vedkommende ja eller nei til stilling.
- Akseptskjema blir mottatt på Svarinn saken i Elements og blir arkivert i personalmappe.
Barnehage- og sfo opptak
- Foresatte bekrefter plass ved innlogging med idporten i Tieto
- Dokumentet blir arkivert via en arkivintegrasjon til Documaster.
Godkjenningsflyt i elements
- Ansettelseskontrakter blir godkjent via dokumentflyt i elements.
- Dokumenter som blir sendt til leder for godkjenning, får en godkjenningsflyt og leders navn blir automatisk flettet inn i brevmalen.
Signatur med kulepenn - Revideres/Sjekkes
- Husleiekontrakter
- Leasingavtaler
- Husbankens startlån
- Bank - lånetilskudd
- ikke utfyllende liste
Alle elektroniske dokumenter skal være ferdigstilt av saksbehandler, slik at det kan dokumenteres via logg hvem det er som har ferdigstilt dokumentet. Dersom dokumentet skal paraferes, skal dokumentet sendes til godkjenning til rette vedkommende før ekspedering. Paraferingen dokumenteres også via logging i systemet. Digitalt ekspederte dokumenter påføres følgende setning under saksbehandlers navn og tittel: Dokumentet er elektronisk godkjent og kan være uten underskrift. 2d) Kvalitetssikring Arkivet har ansvar for kvalitetssikringen av registreringene i arkivsystemet. 1. Den som skriver et brev har primæransvaret for at det blir registrert på riktig måte. 2. Arkivleder har ansvar for at det utarbeides rutiner og registreringsregler for alle i kommunen. 3. Arkivtjenesten har ansvaret for å kvalitetssikre alle registreringer som blir gjort i journalen. Inngående dokument:
- Arkivet skanner inngående dokument via PixEdit og kvalitetssjekker dokumentet ved skanning før det blir tilgjengelig i importsentral i elements.
- Ved importering av dokumenter sjekker vi pdf-filen på nytt, for å sikre kvalitet og riktig dokument.
Alle journalposter med status F eldre enn 1 dag skal journalføres.
- Sjekk at dokumentet er på riktig sak
- Sjekk tittel i henhold til regler
- Sjekk tilgangskode med/hjemmel og riktig skjerming (tittel, avsender/mottaker, fødselsnummer)
- Sjekk at dokumentet er lesbart
- Sjekk at eventuelle vedlegg er med og at de er lesbare
- Sjekk at eventuelle kopimottakere er satt på
- Journalføringsdato får automatisk dagens dato
2e) Registrering, journalføring og arkivering Utsendelse av post: Det er arkivpersonale ved arkivet som sørger for utsendelse av papirpost. Saksbehandlere ekspederer selv digital post via funksjonen SvarUt i elements. Mottak av post: Det er arkivpersonale ved arkivet som registrerer mottatt digital post som kommer inn via SvarInn i sak- og arkivsystemet elements, e-poster som kommer inn via sentralt postmottak, samt skanning og registrering av mottatt papirpost. Skanning og/eller registering av inngående dokumenter utføres som regel av arkivpersonale, men kan også utføres av saksbehandler selv, dersom saksbehandler mottar dokumenter direkte (utenom ordinert postmottak). Saksbehandler plikter å vurdere om dokumentene er arkivverdig post og plikter å sørge for at dokumentene blir registrert enten av arkivpersonale eller ved å registrere dokumentene selv. Dokumenter registrert av saksbehandler får status «S» (registrert av saksbehandler) og går til arkivet for kvalitetssikring før journalføring. All registrering av mottatte dokumenter skal utføres i henhold til gjeldene registreringsregler for dokumenttype og kvalitetssikres av arkivpersonale før journalføring. 2f) Rutiner som definerer ansvar for: Fordeling av dokumenter
- Ved registrering av inngående dokumenter fordeler arkivtjenesten direkte til saksbehandler.
- Ved registrering av byggesaker, registreres de som ufordelt og fordeles av saksbehandlere på byggesak.
Retting av registrerte journal- og arkivopplysninger
- Retting av uriktige journal- og arkivopplysninger gjøres under kvalitetssikring og journalføring av alle dokumenttyper eller snarest mulig etter at feil er oppdaget. Saksbehandler kan også rette uriktige journalopplysninger der de selv er saksansvarlige.
Avskrivning og ferdigstillelse av dokumenter
- Saksbehandler har ansvaret for å avskrive alle dokumenter de er ansvarlige for enten svaret er via brev, telefon eller at dokumentet tas til orientering. Arkivtjenesten kvalitetssikrer avskrivninger ved avslutning av saker.
Vurdering av spørsmål vedrørende offentlighet og registrering av unntak for offentlighet og hjemmel for dette
- Malvik kommune praktiserer meroffentlighet. Offentlighetsvurderingen av inngående brev foretas av arkivtjenesten. Hvis tvil, kontaktes den enkelte saksbehandler for bistand for avgjørelsen. Dokumenter som er vurdert unntatt offentlighet, påføres tilgangskode og korrekt hjemmel. Ved innsynsbegjæring i slike dokumenter avgjøres det i hvert enkelt tilfelle, om innsyn skal gis og/eller om eventuell sladding av deler av dokumentet skal utføres.
2g) Prosedyre for registrering og arkivering til bruk dersom systemet er ut av drift Hvis systemet er ute av drift for kortere tid (2-3 dager), utsettes registreringen til systemet virker igjen. Hvis systemproblemene viser seg å bli langvarige (mer enn 3 dager), iverksettes journalføring i papirbasert journal, og dokumentene lagres kronologisk. Kun kopier deles ut til saksbehandlere. Både ut- og inngående brev produsert i denne perioden skannes inn når systemet er i drift igjen. Se egen mal for postjournal - manuell journalføring. § 3-4 - Oppbevaring og sikring av elektroniske arkivdokumenter Det skal utarbeides rutiner for organet som beskriver hvordan arkivdokumentene oppbevares og sikres, herunder: 4a) Lagringsmedier og arkivformat Det er kun arkivformat godkjent av Arkivverket som brukes i sak- og arkivsystemet elements. Arkivverket har godkjent følgende formater:
- Tekstdokument med bilde eller grafiske objekt: ren tekst, TIFF, XML eller PDF/A
- Fotografi og bilde: TIFF eller JPEG
- Kart: TIFF eller SOSI Video: MPEG-2
- Video: MPEG-2
- Lyd: MP3, PCM eller PCM-basert Wave
Ved avlevering og deponering til kommunalt arkivdepot skal alle elektroniske dokumenter være lagret i disse formatene. Elements har Noark 5 godkjent arkivkjerne der all dokumentasjon blir arkivert i godkjente arkivformat. Malene i elements for de ulike dokumenttypene bestemmer hvilke av disse formatene som brukes når. I grove trekk blir det slik: 1. Worddokumenter, regneark, powerpoint og lignende konverteres til PDF-A 2. Skannede dokumenter benytter seg av PDF-A format 3. Arkiverte e-poster blir konvertert til RA-HTML-format i forbindelse med importen. Blir konvertert til PDF-A som arkivformat. 4. Tabelluttrekkene lagres i XML-format 4b) Elektronisk arkivering og arkivering på papir I et fullelektronisk arkiv som er Noark 5-godkjent, blir sakene kun arkivert og avlevert elektronisk. Rettsdokumentasjonen blir dermed tatt vare på elektronisk, og da er også skannede kontrakter og avtaler å betrakte som gyldige uten original underskrift. Alle avtaler og kontrakter skal skannes og journalføres. I tillegg oppbevares original i avtalearkivet på teknisk. Avtaler som gjelder den ansatte skal ikke i avtalearkivet men kun i personalmappa. Revideres Skal tas vare på i papirformat:
- Tinglyste dokumenter
- Forseglede avtaler
- Pantobligasjoner
- Oppmålingsforretninger (tidligere kalt Kartforretninger)
- Utenlandske avtaler
- Grunneieravtaler
- Utskrift av matrikkelinformasjon
- (Matrikkelbrev, tidligere kalt Målebrev, tas ikke vare på i papirformat)
Avtaler skal journalføres både når de kommer til underskriving og etter at de er underskrevet. Arkivet sender original til saksbehandler for underskriving og setter på en beskjed om at avtalen må returneres arkivet for journalføring også etter at den er underskrevet. 4c) Konvertering og papirkassasjon Tidspunkt for konvertering Arkivpersonale journalfører hver dag dokumenter som ligger i systemet under søket Arkivering – «Journalføring post». Ved journalføring blir dokumentene umiddelbart automatisk konvertert til PDF/A format. Det samme gjelder for saksframlegg, de konverteres til PDF/A umiddelbart etter journalføring. Retningslinjer for kassasjon av mottatte papirdokument som er skannet og arkivert elektronisk: Dokumentene blir lagt i rullearkivet i kjelleren og sortert etter dato. Makulering/destruksjon utføres etter deponering av arkivmaterialet til kommunalt depot. Fortsett her 4d) Periodisering og vedlikehold Periodisering: Det varsles og avtales med kommunalt depot om planlagt periodisering og tidspunkt for deponering av elektronisk materiale, slik at dette kan skje umiddelbart etter periodisering er utført. 4e) Beskyttelse og informasjonssikkerhet Vi har tilgangsstyring i det elektroniske saksbehandlingssystemet, slik at ingen har tilgang til mer enn de har behov for i sitt arbeid. Vi har også backuper som sikrer at materialet ikke går tapt. Alle saksbehandlere skal meldes av leder via DAP brukerportal. De blir da sendt til arkivleder for godkjenning og blir automatisk opprettet i Elements via AD-synkronisering. Når et dokument er ferdig blir det ferdigstilt av saksbehandler. Når det er ferdigstilt blir det journalført av arkiv og konvertert til pdf-fil. Da er det ikke mulig å gjøre endringer i dokumentet i ettertid. Når saksbehandler ekspederer dokumentet elektronisk blir det automatisk konvertert til pdf-fil med en gang. Tiltak/rutiner papirdokumentasjon: Dokumentene blir lagt i rullearkivet i kjelleren og sortert etter dato. Makulering/destruksjon utføres etter deponering av arkivmaterialet til kommunalt depot. Papirdokumenter som inneholder sensitive opplysninger skal ikke blandes med annet avfall, men legges i spesialdunker for makulering/destruering av sensitiv dokumentasjon. Den enkelte saksbehandler er selv ansvarlig for at dokumenter som inneholder sensitive opplysninger behandles/oppbevares forsvarlig og utilgjengelig for uvedkommende, og makuleres umiddelbart når saker avsluttes. § 3-6 - Destruksjon av papirversjon etter skanning Sak- og arkivsystemet Elements 1) Vurdering og retningslinje for dokumenter som skal oppbevares på papir Riksarkivarens bestemmelser om destruksjon av papirversjon etter skanning i den løpende arkivdanningen (jf. Riksarkivarens forskrift § 3-6) sier at «Når arkivdokumenter på papir blir skannet i tråd med kravene i § 5-15, og de arkiveres elektronisk som ledd i den løpende arkivdanningen, kan papirversjonen av dokumentene destrueres. Arkivskaper har ansvar for å vurdere hvilke konsekvenser destruksjon vil kunne ha for juridiske rettigheter og plikter for organet selv eller for andre, og påse at behov for bevaring av originalmediet blir ivaretatt. Destruksjon må ikke skje dersom lovbestemte formkrav, for eksempel krav om håndskrevet signatur eller andre juridiske hensyn, krever at papirversjonen bevares. Det er ikke adgang til å destruere originaldokumenter som kommer inn under destruksjonsforbudet i § 8-7.» Kontrakter og avtaler I norsk rettspraksis er kontrakter og avtaler medieuavhengig, det vil si at det stilles ingen krav til format. Malvik kommune har imidlertid valgt arkivering i original form. Kontrakter og avtaler arkiveres elektronisk og skal i tillegg oppbevares i papirformat. Originaldokumentene oppbevares i avtalearkivet så lenge kontrakten/avtalen er gyldig og ev. i garantiperioden. Originaldokumentene kan kassasjonsvurderes etter dette. Kontrakter av kort varighet og av mindre verdi, arkiveres kun elektronisk og følger ellers ordinær praksis for fullelektronisk arkiv. Samsvarserklæring EL-anlegg Skannes og arkiveres elektronisk. I tillegg oppbevares originaldokumentet i papir i avtalearkivet. Skjøter, målebrev Skannes og arkiveres elektronisk. I tillegg oppbevares originaldokumentet i papir i avtalearkivet. Bankgaranti Skannes og arkiveres elektronisk. Originaldokumentet oppbevares i avtalearkivet og returneres til utsteder av garantien når garantiperioden er utløpt. Andre finansrelaterte verdidokumenter knyttet til bl.a. kjøp der det utstedes garantier eller sertifikater og det stilles krav til format Skannes og arkiveres elektronisk. I tillegg oppbevares originaldokumentene i papir i avtalearkivet. 2) Operatøransvar, arbeidsprosedyre og rutiner for kvalitetssikring ved skanning av innkomne papirdokumenter Sentralt arkivpersonale har operatøransvaret for skanningen av innkomne papirdokumenter. Arkivpersonale ved ytre enheter har tilsvarende ansvar for papirpost mottatt ved egen enhet. Etter at dagens post er arkivavgrenset og sortert, skannes og etterbehandles de arkivverdige dokumentene i skanner programmet PixEdit og lagres i PDF format i import sentralen før dokumentene registreres inn i ePhorte. Under registrering i ePhorte kvalitetssikres skanningen: - er alle mottatte dokumenter skannet og arkivert? - er alle sider kommet med i hvert dokument? - er skanningen lesbar og kvalitetsmessig god nok? - er det er samsvar mellom arkiverte dokumenter og registrerte opplysninger? |