Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

3.1. FELLES RUTINER - Rutiner for saksbehandling, utvalgsbehandling og arkiv - Beste praksis rutiner

Rutiner for saksbehandling, utvalgsbehandling og arkiv Beste praksis rutiner

                                                                                                                        

Innledning. 2

Overordnet prosessflyt 6

Fase 1: Mottak og fordeling av eksterne henvendelser 7

Rutine for mottak og fordeling av eksterne henvendelser / korrespondanse. 7

Fase 2: Intern saksbehandling. 9

Rutine for behandle / besvare innkommet post / eksterne henvendelser 9

Rutine for opprettelse av ny sak. 10

Rutine for intern korrespondanse. 13

Rutine for dokumenter til godkjenning og gjennomgang. 14

Rutine for personaldokumentasjon. 15

Rutine for elevdokumentasjon i 360. 17

Rutine for prosjekter 19

Rutine for sikker sone. 21

Rutine for saksframlegg. 22

Rutine for utarbeidelse av saksliste og møteinnkalling utvalg. 23

Rutine for utarbeidelse av møtereferat / møteprotokoll fra utvalgsmøte. 23

Rutine for oppfølging av vedtak i utvalg. 24

Fase 3: Ekspedering. 25

Rutine for ekspedering. 25

Fase 4: Kvalitetssikre og journalføre dokumenter / avslutte sak. 25

  25

Rutine for restanseoppfølging. 25

Rutine for behandling av innsynsbegjæringer 26

Rutine for offentlig journal 26

Rutine for avslutning av saker 28

 

 

         

      

    
    

   

 

      

  Innledning

 

Denne rutinebeskrivelsen er utarbeidet i forbindelse med innføring av Public 360 som nytt dokumenthåndteringssystem for hele IKT Agder-samarbeidet. Dokumentet beskriver overordnede rutiner for hvordan dokumenthåndtering skal foregå i løsningen.

Rutinene legger til rette for elektronisk saksbehandling og arkivering av saksdokumenter.

 

Formål med rutiner

  • Sikre at IKT Agder-samarbeidet oppfyller faglige krav, pålegg, føringer, lover, forskrifter og målsettinger som gjelder for dokumentstyringen og virksomhetsstyringen
  • Støtte den enkelte medarbeider ved å beskrive hva som skal gjøres i forbindelse med de ulike arbeidsoppgavene, samt belyse ansvarsområder
  • Sikre rask og sikker registrering, distribusjon, lagring og gjenfinning av saker og dokumenter

Ansvar og myndighet (gyldighetsområdet)

Dette er et styrende dokument i forhold til rutiner for alle ansatte i deltager kommunene i IKT-Agder samarbeidet

Forvaltningsgruppe for sak-arkiv har det utførende ansvar for vedlikehold av dette dokumentet.

Forvaltningsledelsen gjennom programstyret sørger for godkjenning av dokumentet i øverste ledelse i deltager kommunene.

Bakgrunn

Offentlige organ plikter å ha arkiv, og disse skal være ordnet og innrettet slik at dokumentene er sikret som informasjonskilde for samtid og ettertid, jfr. arkivlovens § 6. 360 oppfyller de obligatoriske kravene som stilles i NOARK standarden og systemet er godkjent av Riksarkivet.

Styrende dokumenter

  • LOV om arkiv av 4. desember 1992, nr. 126
  • LOV om offentlighet i forvaltningen av 19. juni 1970 nr. 69 med endringer senest ved lov 10. januar 1997 nr. 7 og forskrifter mm til loven
  • LOV om behandlingsmåten i forvaltningssaker av 10. februar 1967 med endringer sist ved lov av 26. juni 1998 nr. 46 med forskrifter
  • LOV om behandling av personopplysninger av 14. april 2000 nr. 31
  • NOARK – Norsk arkivsystem
  • Forskrift om offentlige arkiv av 11. desember 1998 nr 1193
  • IKT-Agder samarbeidet arkivplan
  • Datatilsynets retningslinjer

Begrepsavklaringer

 

Uttrykk

Beskrivelse

Aktivt arkiv

Nyere arkivmateriale,   som er tilgjengelig for daglig bruk. (Normalt siste 5 år)

Ark

Forkortelse   for Arkivet og benyttet under ansvarlig i rutinedokumentet

Arkiv

Dokumenter   produsert av eller kommet inn til en
  enkelt arkivskaper og samlet av dennes virksomhet.

Arkivbegrensning

Å holde   utenfor eller fjerne fra arkivet dokumenter som verken er gjenstand for   saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon, jfr. Arkivforskriftens § 3   – 18.

Arkivkode

Klassifikasjonssystem   som skal benyttes ved journalføring.

En enkel   ordningsverdi (tall) i arkivnøkkelen, og som omfatter alle de saksområder vi   steller med og gir en systematisk fortegnelse over de verdier som benyttes   ved ordning av saker i et arkiv.

Arkivplan

Samlet plan   over arkiv og arkivfunksjoner i et organ.

Arkivsak

En sak i   arkivet. Se sak.

Arkivtjeneste

De som   journalfører/arkiverer posten / saksdokumentene.

Autorisere

Gir en bruker   i 360 rettigheter i systemet.

Avskriving

Registrere i   journalen om når og hvordan behandling av et inngående dokument er blitt   avsluttet.

Behandlingsfrist

Frist for   behandling som mottaker setter på behandlingsprosessen

Bevaring

Å ta vare på   dokumenter og/eller annen informasjon over tid.

Bortsettingsarkiv

Eldre,   avsluttet arkivmateriale.

Dokument

Dokument som   lagrer informasjon for senere lesing eks. brev, notater, e-post, rundskriv   o.l.

Dokumentflyt  

Dokumentenes   gang fra ledd til ledd i behandlingsprosessen.

Dokumenthåndtering  

Registrering,   lagring, søking, presentasjon, styring og kontroll av dokumenter.

Dokumentmal

Mønster for å   sette opp en bestemt type dokument. Malen er utformet som et eget dokument og   inneholder de elementer som er felles for alle dokumenter av samme type.

Elementene i   en dokumentmal kan for eksempel være tekst og formatering. Dokumentmalene   skal sørge for at dokumenter av en gitt type gir et felles utseende og et   standardisert og strukturert innhold.

Dokumentnummer

Nummer som 360   automatisk tildeler den enkelte journalnummerpost når den opprettes.   Dokumentnummeret er et undernummer som er koblet til saksnummeret og angir   dokumentenes rekkefølge innenfor saken.

Dokumentopplysning

Opplysning om   et dokument.

Dokumenttype

Angir hvilken   funksjon de registrerte dokumentene har ved å angi hva slags type   korrespondanse de representerer. De enkelte dokumenttypene er underlagt   forskjellige behandlingsregler. Vi har følgende typer:
  I - Inngående dokument
  U - Utgående dokument
  N - Internt notat  med oppfølging
  X - Internt notat uten oppfølging

S – Saksframlegg/Innstilling

Ekspedisjonsdato

Dato som   angir når et dokument er sendt til mottaker(e)

Elektronisk arkiv

Arkiv som   består av elektroniske dokumenter.

Elektronisk saksbehandling

Saksbehandling   basert på elektronisk dokumentflyt og gjennomgående IT-støtte til organisering   og gjennomføring av prosessen fra saken mottas og registreres til den   avsluttes.

Elevmappe

 

Forfallsdato

Frist for   behandling som avsender har satt på et dokument.

Forfallsliste

Oversikt over   inngående dokumenter som skal være ferdigbehandlet innenfor bestemte frister.

Gradering

Skjerming av   opplysninger mot innsyn for uautoriserte personer.

Gruppe

En gruppe   personer i bestemte roller som gis leserettigheter til opplysninger og   dokumenter som ikke er åpent tilgjengelige, for eksempel skjermet med   tilgangskoder.

360

Arkiv og   KunnskapsSystem.

360 er <kommunen> sin betegnelse på sitt verktøy for   arkiv og saksbehandlerverktøy. Software Innovation er leverandøren av 360 og   produktet Public 360 utgjør grunnstammen i 360.

Interne dokumenter

Notater /   brev mellom ledelse/stabs- og driftsenheter.

Journal

System for   fortløpende registrering av referanse- opplysninger om arkivdokumenter. Denne   registreringen knytter enkelt dokumenter til saker som gir grunnlag for   saksadministrasjon, arbeidsstyring og praktisering av bestemmelser om   partsinnsyn og offentlighet.

Journalføring

Systematisk   og fortløpende registrering av inn-/ut-dokumenter og intern korrespondanse /   notater i saker

Kassasjon

Bestemme   hvilket arkivmateriale som skal fjernes fra arkivet, og tilintetgjøre dette.

Kassasjonsliste

Oversikt over   hvilket materiale som skal kasseres eller som er kassert.

Klarere

Gi en person tilgang   til opplysninger som er skjermet med en bestemt tilgangskode.

Klassere/klassering

Påføre et   saksdokument en eller flere dekkende arkivkoder fra arkivnøkkelen.

Konsept

Dokumentutkast.

LED

Forkortelse   for Leder og benyttet under ansvarlig i rutinedokumentet

LEDMS

Ledermøtesekretær

Lenking

Sammenknytningen   av enkeltsaker ved noteringer på dokumentene og / eller i elektronisk   journal.

LG

Ledergruppa

LM

Ledermøte

Meroffentlighet

Prinsipp som   sier at et forvaltningsorgan skal vurdere om et dokument kan gjøres kjent   helt eller delvis, selv om det etter offentlighetslovens bestemmelser er   adgang til å unnta det fra offentlighet.

NOARK - standarden

En norsk   arkivstandard som den offentlige forvaltning er pålagt å følge.

Offentlig journal

En kopi av   journalen som legges fram for allmennheten.    Opplysninger som er unntatt fra offentlighet, er strøket ut.

Postliste

 

Restansekontroll

Rutinemessig   varsel til saksbehandlere minimum1 gang hvert kvartal om at det finnes   innkomne, journalførte dokumenter som ikke er avskrevet i journalen.

Restanseliste

Liste over   mottatte dokumenter av type I og N som ikke er avskrevet.

Sak

En eller   flere dokumenter med tilhørende elektroniske filer som er knyttet sammen   under en felles identitet, som er beskrevet gjennom en del opplysninger som   er felles.

Saksansvarlig

Saksbehandler   som er ansvarlig for behandling av saken som helhet.

Saksbehandler

Den person   som er ansvarlig for oppfølging av ett eller flere dokumenter i en sak.

Saksdokumenter

Dokumenter   som blir til som ledd i saksbehandlingen.

Saksgang

Behandlingsfrekvens   for en sak og omfatter de trinn eller faser som en sak følger fra den oppstår   til den er avsluttet.

Saksnummer

Unikt identifikasjonsnummer   som 360 automatisk tildeler den enkelte sak når den opprettes, og som følger   saken så lenge den eksisterer.

Saksopplysning

Opplysninger   som er felles for alle dokumenter i en sak.

SB

Forkortelse   for Saksbehandler og benyttet under ansvarlig i rutinedokumentet

Skanning

Omforming   (konvertering) av et papirdokument til et digitalt (elektronisk) bildeformat.

Tilgangskode

Dette er   ekstern skjerming. Når tilgangskode benyttes for å skjerme sak, dokument og   elektronisk fil må lov og paragraf påføres for å begrunne hvorfor det undras   offentligheten. Tilgangskode må også påføres mottaker eller avsender dersom   det er ønskelig å skjerme kontakter.

 

 

 

Overordnet prosessflyt

 

             

      

  •     Mottak og fordeling av post/epost
  •     Ekspedering/

      

         

          

besvar     henvendelse

      

         

      

  •     Restanselister
  •     Offentlig journal og innsyn
  •     Avslutning av arkivsaker
  •     Rutine for behandle / besvare innkommet post
  •     Opprettelse av ny sak
  •     Interne dokument
  •     Dokumenter til godkjenning og kommentering
  •     Ikke-arkivpliktige dokumenter
  •     Personalsaker
  •     Prosjekter
  •     Utvalgsak
  •     Utarbeidelse av saksliste utvalg
  •     Utarbeidelse av møtereferat fra utvalg
  •     Oppfølging av vedtak i utvalg

              

         

                                                     

                                                     

        

1. Mottak og fordeling      av eksterne henvendelser/

    

post

        

                                

        

2. Intern saksbehandling

        

                                

        

3. Ekspedering/

    

svar ut

        

                                

        

4. Kvalitetssikre og      journalføre/avslutte sak

        

   Dokumentet er strukturert rundt disse fire hovedprosessene i dokumenthåndteringsprosessen

 

 

 

Fase 1: Mottak og fordeling av eksterne henvendelser          

                           

        

1. Mottak og behandling      av eksterne henvendelser/

    

post

        

                              

        

2. Intern saksbehandling

        

                              

        

3. Ekspedering/

    

svar ut

        

                              

        

4. Kvalitetssikre og      journalføre/avslutte sak

        

  

 

Rutine for mottak og fordeling av eksterne henvendelser / korrespondanse

Mål

  • Sikre at all arkivverdig post blir registrert. Dette gjelder både e-post, fysisk brev og dokumenter som kommer inn til kommunen via andre kanaler / integrasjoner.
  • Dokumenter som blir gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon skal bli journalført jfr. arkivlovens § 2-6.
  • Sikre gjenfinning og krav om offentlighet
  • Sikre at inngåendekorrespondanse blir tilgjengelig i 360° hos <kunde>

Ansvar

Arkivet har ansvar for inngående post inkludert dokumenter som kommer inn til kommunen via andre kanaler / integrasjoner. Øvrige ansatte er ansvarlig for egen inngående og utgående e-post og utgående post/brev.

Nyttig informasjon

  • Alle dokumenter som blir mottatt og sendt og som etter innholdet må regnes som et saksdokument, skal journalføres, jfr. Forskriften om offentlig arkiv § 3-2 1. ledd.
  • Lov om arkiv Kap 1 §2a Dokument: ei logisk avgrensa informasjonsmengd som er lagra på eit medium for seinare lesing, lyding, framsyning eller overføring

Fremgangsmåte

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

Posten mottas   og sorteres. Dette gjelder både rekommanderte post, verdipost og vanlig post.

 

ARK
  
  

Arkivuverdig   post skilles ut, og fordeles direkte til adressatene. (jf. Forskriften   om offentlig arkiv §3-1 2. ledd)

 

ARK

Arkivtjenesten   søker om det finnes en sak i Public 360, lager ny sak hvis ikke, og lager   nytt dokumentkort.

 

Dokumentet   skannes og blir tilknyttet riktig sak

 

ARK

Brev som   HASTER registreres med kort forfallsdato i 360 (f.eks 2 dager) slik at   dokumentet vises med rødt flagg i arbeidslisten Ubesvarte.

 

ARK

Arkivet   fordeler post registrert i ny sak direkte til aktuell enhet. Leder fordeler   deretter saken til riktig saksbehandler. Ny korrespondanse på eksisterende   saker fordeles direkte til den saksbehandler som er ansvarlig for saken.

Tilgangskode   (gradering) og grupper kontrolleres

Leder vurderer   og påfører eventuell behandlingsfrist og merknader for saksbehandlingen.   Forfallsdato registreres med 3 uker dersom ikke annen frist er oppgitt.

 

ARK

LED

SB

 

 

 

LED

 

Inngående post som ikke skal registreres i 360:

Arkivbegrensning: Dokumenter som verken er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon skal holdes utenfor sakarkivet. Eksempler:

 

  • Post som er merket ”personlig” eller ”privat” fordeles uåpnet til adressatene.
  • Postkort, reklame og mangfoldiggjorte invitasjoner og lignende
  • Purringer, bankmeldinger
  • Sykemeldinger
  • Pressemeldinger (Inngående)
  • Årsbudsjett/-årsmeldinger fra andre bedrifter og organisasjoner.
  • Hotell- og billettbestillinger
  • Offentlige publikasjoner (NOU, St.meld., ST.prp. osv. uten følgeskriv)
  • Reiseforskudd og reiseregninger
  • Adresse og navneendringer
  • Fakturaer

 

Merk! Listen er ikke uttømmende

 

 

Fase 2: Intern saksbehandling

                           

        

1. Mottak og behandling      av eksterne henvendelser/

    

post

        

                              

        

2. Intern saksbehandling

        

                              

        

3. Ekspedering/

    

svar ut

        

                              

        

4. Kvalitetssikre og      journalføre/avslutte sak

        

  

 

 

Rutine for behandle / besvare innkommet post / eksterne henvendelser

Mål

  • Imøtekomme krav om besvarelse av post / eksterne henvendelser. Sikre journalføring og arkivering av utgående dokumenter, sikre gjenfinning av dokumenter og ivareta krav til offentlighet.

 

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvar

  1.    

Saksbehandler   mottar innkommet post i Arbeidslisten Ubesvarte. Saksbehandler har   selv ansvaret for å aktivere ansvarsvarsler i 360 Web: https://fk.360cloud.no/SI360Help/1044/360CompleteHelp/HH_Start.htm#!abonnerepansvarsvarsler.htm

SB

  1.    

Saksbehandler kontrollerer at dokumentet er distribuert riktig.   Tilgangskode (gradering) og tilgangsgruppe kontrolleres. Det kontrolleres at   dokumentet er ført på riktig sak. Saksbehandler avklarer evt. med nærmeste   leder, og sender melding til arkivet   om hva som skal endres. Beskjed må gis innen tre virkedager for at endringer skal komme med før publisering på   offentlig journal.

SB

  1.    

Saksbehandler   er ansvarlig for at inngående dokumenter (I) og notater som krever oppfølging   (N) blir avskrevet.

Dokumenter   som ikke krever skriftlig svar, avskriver saksbehandleren selv med koden TO   (til orientering) eller TLF (telefon). Koden TLF krever en kort   merknad fra saksbehandler.

SB

  1.    

Merk   riktig dokument fra arbeidslisten Ubesvarte og velg Besvar   eller velg Avskriv.

Ved   Besvar velg riktig mal og registrer nytt dokument.

NB! Saksbehandler må huske   på å velge mal, slik at det ikke blir opprettet et tomt dokument.

Når   et utgående brev skal registreres, har saksbehandler ansvar for at:

  •   Dokumentet   har riktig tittel
  •   riktig   tilgangskode
  •   riktig   paragraf
  •   offentlig   tittel (hvis nødvendig)
  •   riktig   tilgangsgruppe
  •   riktig   mottaker (evt. avskjermet)

Dersom   dokument skal godkjennes av leder – se egen rutine.

For   ekspedering av dokument – se egen rutine.

 SB

  1.    

Dersom   det ikke forventes flere dokumenter i saken og saken kan avsluttes, settes   saken til status ‘Avsluttet av saksbehandler’.

SB

 

 

Rutine for opprettelse av ny sak

Mål

  • Saksbehandler kan selv opprette nye saker etter behov. Arkivtjenesten oppretter nye saker før journalføring av inngående post.
  • En sak skal samle ett eller flere arkivverdige dokumenter som logisk hører sammen i et forløp. Dokumenter som er arkivverdige og ikke naturlig kan knyttes til en eksisterende sak, skal knyttes til nyopprettede sak.[BAO1] 
  • Ved siden av å ivareta arkivloven skal saken også benyttes til å ivareta etterrettelighet og sporbarhet i saksbehandlingen gjennom å samle korrespondanse, notater, vurderinger, møtereferater og lignende knyttet til behandlingen av saken.
  • Det skal alltid utføres et søk i forkant av opprettelse av ny sak for å unngå dobbeltregistrering av saker.
  • Der en mottar dokumenter i en sak i en enhet, men som skal behandles/gis uttale i av en annen enhet, skal det opprettes en ny sak av arkivet. Saksbehandler gir beskjed til arkivet.[BAO2] 

Ansvar

Alle

 

 

Saksbegrepet visuelt

 

 

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Før en   oppretter ny sak, skal det utføres søk i 360, for eventuelt å finne en   eksisterende sak, som dokumentet kan registreres i.

 

Alle

2

Dersom sak   ikke eksisterer så opprettes ny sak. Vær grundig ved valg av sakstittel. Tenk   søk/gjenfinning.

 

Alle

3

Arkivet   kvalitetssikrer alle nyopprettede saker som opprettes av saksbehandler /   leder. Arkivet kvalitetssikrer at saken inneholder korrekte opplysninger. Når   sak er kvalitetssikret endres sakens status fra Reservert til ‘Under   behandling’ i 360°.

ARK

 

 

 

                                                                                         

  

Regler for å navngi saker

  

 

  

Når du    oppretter saker:

  

  

Eksempel:

  

  

Sakstittelen    skal være så vid at den favner alle dokumentene i saken

  

  

Rehabilitering    av <navn> skole

  

  

Avtalesaker:    Avtalenavn skrives rett etter enhetsnavn – Gjelder også tilbuds- og    prekvalifiseringssaker

  

  

<navn>    skole – Avtale om kjøp av <ting>

  

  

Sak    tilknyttet prosjekt:

  

Prosjektnummeret/    navn  skrives rett etter navn på enhet

  

  

<navn>    skole – Prosjekt nytt lekeområde

  

  

Bruk    bindestrek mellom setninger - ikke punktum og komma - Husk stor bokstav    etter bindestrek

  

  

 

  

  

Unngå om    mulig tegn som komma og punktum, og småord som at, , og, i, vedrørende, angående

  

  

 

  

  

Dato i    tittelfelt skrives med punktum

  

  

12.11.2013

  

  

Datointervaller    angis med bindestrek - uten mellomrom

  

  

12.11.2013-31.12.2013

  

  

Gårds og    bruksnummer i saken forkortes til Gnr/bnr

  

  

 

  

  

Eiendommer    bruk adresse

  

  

 

  

  

En del    henvendelser gjelder samme forhold og er naturlig å samle i fellessaker

  

  

 

  

  

Skjerming – Hvis saken har tilgangskoden    Unntatt offentlighet, må det angis offentlig tittel.

  

Tilgangsgruppe    på elevmappe skal være Alle fordi det er flere avdelinger enn bare skole som    gjenbruker elevmappen og trenger å finne elevmappen. Det er dokumenter som    må ha tilgangsgruppe. Ved bruk av tilgangsgruppe har kun medlemmer av tilgangsgruppen    full tilgang.

  

  

Tittel:    Elevmappe – Ole Knutsen

  

Offentlig    tittel: Elevmappe

  

  

Personalmappe:    Start med ordet «Personalmappe», og skjerm ansattnavnet i offentlig tittel.Husk tilgangsgruppe personal!

  

  

Tittel:    Personalmappe – Ole Knutsen

  

Offentlig    tittel: Personalmappe

  

  

Tilsettingssak:   

  

Start med    hvor stillingen som utlyses hører hjemme

  

  

<navn>    skole – Stilling lærervikar

  

  

Personalsak:    Opprettes på samme måte som personalmappe, men kalles personalsak. Husk    tilgangsgruppe Personal begrenset tilgang

  

  

Tittel:    Personalsak – Ole Knutsen

  

Offentlig    tittel: Personalsak

  

 

 

 

Rutine for intern korrespondanse

Mål

  • Sikre journalføring og gjenfinning av arkivverdig intern korrespondanse
  • Full historikk i saken
  • Gir mulighet for oppfølging av intern korrespondanse

Ansvar

Alle

Nyttig informasjon

  • Interne dokumenter skal journalføres når den fører til saksbehandling - saksbehandlingen som dokumentasjon, jfr. arkivforskriftens § 2-6.
  • Intern korrespondanse registreres av saksbehandler som er avsender.
  • Dokumentkategori N-notat er underlagt behandlingskontroll. Dvs. at det krever en besvarelse enten i form av et nytt notat eller ved at notatet avskrives med en kode.  
  • Notater kan tas med på postliste for både den enhet som er avsender av notatet og den enhet som er mottaker av notatet. Notater tas ikke med på offentlig journal.
  • Dokumentkategori X-notat er ikke underlagt behandlingskontroll.
  • Dersom arkivering av inten korespondanse feiler kontakt arkivet.
  • Intern korrespondanse fra ansatte som ikke er brukere av 360......

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvar

1

Arkivverdig   intern korrespondanse produseres / lagres i 360 som dokument av type N eller   X, avhengig av om dokumentet skal følges opp av mottaker.

 

SB

2

Ved behov for   godkjenning sendes dokumentet på arbeidsflyt til leder.

 

SB

3

Leder   godkjenner dokument.

LD

4

Når   dokumentet er godkjent skal dokumentet ekspederes til intern mottaker i 360.   Dersom dokument ikke er godkjent må dokumentet korrigeres og sendes på ny   godkjenning.

 

SB

5

Notatet mottas   i 360° (Til fordeling eller Ubesvarte) straks notatet er ekspedert

 

SB

 

Eksempler på arkivverdige interne notater:

  • Innstilling i en anskaffelsesprosess
  • Sentrale dokumenter i arbeidet med virksomhetsplan.
  • etc
  • Formell elektronisk godkjenning eller internt samarbeid via gjennomgang
  • Sikre etterrettlighet og elektronisk sporbarhet i behandlingen.

 

Rutine for dokumenter til godkjenning og gjennomgang

Mål

 

Ansvar

Alle

Viktig informasjon

  • Dokumenter skal godkjennes elektronisk via arbeidsflyt i 360
  • Det er mulig å samarbeide elektronisk med andre i virksomheten via arbeidsflytens gjennomgangsfunksjonalitet.
  • Det er mulig å innhente innspill via gjennomgangsfunksjonalitet for inngående dokumenter, notater, saksframlegg og utgående dokumenter.

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvar

1.

Ved behov for   godkjenning av leder, sendes utgående dokument, saksfremlegg eller notat til   leder for elektronisk godkjenning. NB! Her er det mulig å legge til flere   ledd.

 

SB

2.

Leder mottar   dokumentet for elektronisk godkjenning.

 

Leder   utfører en av følgende aktiviteter:

2.1   Godkjenner dokumentet elektronisk, og velger å returnere dokumentet med   påført kommentar til saksbehandler om at dokumentet er godkjent.

 

2.2   Godkjenner ikke dokumentet, og velger å returnere dokumentet med påført   kommentar for videre bearbeiding.

 

2.3   Videresender saken til annen enhet, ved å velge aktuell leders navn, med   påført kommentar.

 

LED

 

 

 

 

 

 

3.

Når dokument   er godkjent ferdigstilles dokumentet og ekspederes. Se egen rutine for   ekspedering.

 

SB

 

 

 

Rutine for personaldokumentasjon

Formål

  • Sikre at virksomheten følger krav til personaldokumentasjon
  • Ivareta rettsikkerhet for arbeidsgiver og arbeidstaker

Ansvar

Leder med personalansvar

Arkivtjenesten

Nyttig informasjon

  • Personalmapper og dokumenter i disse skal påføres tilgangsgruppen Personal.
  • I tillegg til medlemmer av tilgangsgruppen Personal, har følgende tilgang til saken og dokumentene:
    • Brukere med rollen Arkivar
    • Den som skapte saken
    • Saksansvarlig
    • Interne kontakter på saken (må legges til manuelt)
    • Brukere med rollen Leder i samme enhet
  • Saksansvarlig evt. leder med personalansvar har ansvaret for at personalmappen er fullstendig, dvs. at dokumenter blir overført fra fagsystemer.
  • Ansvarlig enhet skal være den enheten hvor den ansatte har sin største stillingsprosent.

 

Det opprettes egen sak for følgende forhold:

  • Ordenstraff der saken fører til rettslig prøving eller får konsekvenser for den ansattes tilsettingsforhold
  • Pålegg om utleggstrekk fra namsmannen
  • AKAN-sak, se egen rutine
  • For særskilt sensitive personalsaker, opprettes egen sak med tilgangsgruppe Personal begrenset tilgang.

 

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvar

1

Leder sørger   for at signert arbeidsavtale blir sendt til arkivet for opprettelse av   personalmappe.

Leder

2

                                                                                                                                                                                                                   

   

Sakstype:

   

   

Sak

   

 

                       

     

Tilgangskode:

     

   

   

Unntatt offentlighet

   

 

                       

     

Paragraf:

     

   

   

Offl §13 jfr Fvl §13.1

   

   

Valg for offentlig tittel:

   

   

Skriv inn offentlig tittel manuelt

   

                       

     

Offentlig tittel:

     

   

   

Personalmappe

   

 

   

Ansvarlig enhet:

   

   

Enheten hvor ansettelsen har blitt foretatt

   

 

                       

     

Tilgangsgruppe:

     

   

   

Personal

   

 

                       

     

Arkivdel:

     

   

   

Personal - Personal

   

 

                       

     

Fødselsnr:

     

   

   

11 siffer, eks. 01018512345

   

 

   

 

   

   

 

   

 

             

Fra   sakskortet opprettes nytt Saksdokument

Velg riktig   dokumentkategori, f. eks. Dokument Inn for arbeidsavtale

La dokumentet   arve tilgangskode og paragraf fra saken, og kryss av for «Avskjerm   kontakter».

La dokumentet   arve tilgangsgruppe fra saken.

Hvis deler av   tittel skal skjermes, velg Skriv inn offentlig tittel manuelt i feltet Valg   for offentlig tittel og skriv inn offentlig tittel.

 

Arkivar

Følgende dokumenter skal journalføres og arkiveres i personalmappen:

Offentlig

Unntatt offentlighet

Annonsen fra Webcruiter

Stillingssøknad, tilsettingsbrev overføres fra Webcruiter

Arbeidsavtale, evt.   klage på tilsetting

 

Politiattest   innhentet ihht. forskrift til opplæringslova § 15-1 makuleres etter at det er   registrert merknad på saken, jmfr. forskrift til opplæringslova § 15-2.

Kompetanseutvikling med   betydning for den ansattes lønns- og ansettelsesforhold

Oppfølging i forbindelse med sykemelding dersom   saken har betydning for den ansattes langvarige tjenesteforhold og   pensjonsforhold

 

Godtgjøringer og   permisjoner med betydning for den ansattes pensjonsforhold (ikke helseopplysninger)

Alt   som gjelder sykdom og oppfølging av denne, som for eks oppfølging av   sykmeldte, referat fra dialogmøte, rapporter/ oppfølging fra Durapart, vedtak   – ingen sanksjon og frafall av forhåndsvarsel fra NAV.

Dokumentasjon på og   oppfølging av yrkesskader (ikke helseopplysninger, skaden skal ikke være   omtalt)

 

 

Omplassering, beordring,   fortrinnsrett

 

 

Avslutning av   arbeidsforhold.

 

 

Overføring av ferie

 

Søknad om seniortiltak

 

Taushetserklæringer

Datainstrukser

Egenerklæringer i   smittevern osv

 

 

 

 

Rutine for elevdokumentasjon i 360

Formål

  • Sikre at <kommunen> følger krav til elevdokumentasjon
  • Ivareta rettsikkerhet for skole og elev

Ansvar

Rektor med lederrolle i 360

Lærer med saksbehandlerrolle i 360

Rådgivere med saksbehandlerrolle i 360

Arkivtjenesten

Nyttig informasjon

  • Elevmapper og dokumenter i disse skal påføres tilgangsgruppen Elev.
  • I tillegg til medlemmer av tilgangsgruppen Elev, har følgende tilgang til saken og dokumentene:
    • Brukere med rollen Arkivar
    • Den som skapte saken
    • Saksansvarlig
    • Interne kontakter på saken (må legges til manuelt)
    • Brukere med rollen Leder i samme enhet
    • Ansvarlig for dokumentet
  • Saksansvarlig har ansvaret for at elevmappen er fullstendig, dvs. at dokumenter blir overført fra fagsystemer.
  • Ved overføring av elev til ny skole innenfor samme kommune, endres saksansvarlig til ny skole. All tidligere informasjon på saken blir da tilgjengelig for den nye saksansvarlig. Hvis informasjon ikke skal være tilgjengelig for den nye skolen, må det opprettes ny elevmappe.
    • NB! Avgivende skoles rektor har ansvaret for at det innhentes samtykke til overføring av informasjon ihht. personopplysningsloven § 11.

 

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvar

1

Elevmappe   opprettes enten av skolen ved første hendelse, eller av arkivet når første   inngående brev skal registreres.

Rektor/Arkiv

2

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

   

Sakstype:

   

   

Sak

   

 

                             

     

Tilgangskode:

     

   

   

Unntatt offentlighet

   

 

                             

     

Paragraf:

     

   

   

Offl §13 jfr Fvl §13.1

   

   

Valg for offentlig tittel:

   

   

Skriv inn offentlig tittel manuelt

   

                             

     

Offentlig tittel:

     

   

   

Elevmappe

   

 

   

Ansvarlig enhet:

   

   

Aktuell skole

   

 

                             

     

Tilgangsgruppe:

     

   

   

Elev

   

 

                             

     

Arkivdel:

     

   

   

Elev – Elev

   

 

                             

     

Fødselsnr:

     

   

   

11 siffer, eks. 01018512345

   

 

   

 

   

   

 

   

 

             

Fra   sakskortet opprettes nytt Saksdokument

Velg   riktig dokumentkategori, f. eks. Dokument Inn for søknad om elevpermisjon.

La   dokumentet arve tilgangskode og paragraf fra saken, og kryss av for «Avskjerm   kontakter».

La   dokumentet arve tilgangsgruppe fra saken.

Hvis   deler av tittel skal skjermes, velg Skriv inn offentlig tittel manuelt i   feltet Valg for offentlig tittel og skriv inn offentlig tittel.

 

Arkivar

 

 

Rutine for prosjekter

Formål

  • Øke generelt innsyn i prosjektets arbeid, fra resten av organisasjonen
  • Forenkle og standardisere samarbeidet i interne prosjekter.
  • Få bedre oversikt over saker/dokumenter.

Ansvar

Prosjektleder (PL)

Prosjekteier (PE)

Nyttig informasjon

  • Definisjon på et prosjekt i denne rutinebeskrivelsen er en gruppe på flere enn en person som gjennom en definert tidsramme og økonomiske vilkår skal levere et unikt produkt.
  • Prosjekter lagres under 360 Prosjekt.
  • Prosjektets mål skal være mest mulig fast over tid. Men kan utvikles eller redefineres underveis, gitt egnet forankring.
  • Personer utenfor prosjektet har mulighet til ”å melde seg på” som interessent for med dette å forenkle tilgang til dokumenter som er av interesse i prosjektet

Fremgangsmåte

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Det skal   alltid være en ansvarlig enhet for prosjektet, hvor prosjekteier og   prosjektleder har tilgang.

Prosjektleder   oppretter prosjektet og informerer deltakerne/andre interessenter.

 

PE

 

PL

2

Eksempel på informasjon   som skal registreres om prosjektet ved opprettelse:

-            Prosjektets   målformuleringer.

-            Deltakere   i prosjektet.

-            Eventuell   styringsgruppe

-            Mulighet   for ansatte å melde seg på som ”Interessent” for å lette tilgang til   dokumenter underveis.

-            En   sak for arkivverdige dokumenter skal knyttes til prosjektet. Om prosjektet   har flere faser, vil det være aktuelt å opprette en sak for hver fase.

 

PL

3

Følgende informasjon skal oppdateres løpende:

-            Alle dokumenter som utarbeides for eller i   prosjektet skal knyttes til prosjektet.

-            Fremdriftsplan skal registreres og ajourholdes.

-            Budsjett i form av et dokument.

-            Planlagte møter

-            Prosjektets ledermøtesaker skal opprettes som   arkivverdige dokumenter i prosjektets sak.

 

PL

 

Eksempler på prosjekter

  • «navn», byggetrinn X, hvor sakene merkes med prosjekttittel og innhold:
    • «navn», byggetrinn «X»- reguleringsplan
    • «navn», byggetrinn «X»- anbud
    • «navn», byggetrinn «X»- byggesak
    • «navn», byggetrinn «X»- innkjøp

 

  • «navn», hvor sakene merkes med prosjekttittel og innhold:
    • «navn»- plan
    • «navn»-referater
    • «navn»-høring

 

 

Rutine for sikker sone

Formål

  • Følge lovkrav jmf personopplysningsloven § 2
  • Sikker noenlunde lik bruk blant samarbeidskommunene
  • Sikre personvernet

 

Ansvar

  • Saksbehandler
  • Leder
  • Arkivar

 

Nyttig informasjon

Sikker sone har et eget dokumentlager som gjør at filene ikke er lesbare fra intern sone, eller mulig å flytte mellom de forskjellige sonene. Dette blir tydeliggjort med at sikker sone har en egen sikker innlogging.

 

Sikker sone har derimot

ikke

 noe eget lager for metadata. Det betyr at dokumentkort titler og fil-titler, mottaker og avsender vil bli synlig i intern sone.

 

Sikker sone har også obligatoriske felt for unntatt offentlighet og tilgangsgrupper.

 

Ekspedering og eller import fra sikker sone kan ikke skje via epost.

 

Det er ikke lagt begrensinger på utskrift fra sikker sone så det er viktig å være nøye med valg av skriver, bruk follow me print (brikkeløsning). Ekspedering (utsendelse) av dokumenter skal fortrinnsvis skje via SvarUt.

 

Fremgangsmåte

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Sikker sone skal fungere som Public 360 med samme   funksjonalitet.

Vi har satt som mål å ikke opprette egne saker for sikker   sone, i den grad det er hensiktsmessig, men bruke eksisterende saker. Saksbehandler/arkivar   må vurdere om et dokument skal i sikker sone eller ikke, basert på   dokumentets innhold.  

 

Inngående dokumenter skal importeres til sikker sone via   arkivet/dokumentsenter, som har sikker skanner. Slike dokumenter skal sendes   med internposten for korrekt og sikker arkivering.

 

Elektronisk oversendelse via epost eller mellomlagring   skal ikke benyttes.

 

Andre dokumenttyper produseres i sikker sone som vanlig   av saksbehandler.

 

Alle

2

                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

   

Dokumenttype:

   

   

Personsensitivt dokument

   

 

                             

     

Tilgangskode:

     

   

   

Unntatt offentlighet

   

 

                             

     

Paragraf:

     

   

   

Offl §13 jfr Fvl §13.1

   

 

   

Valg for offentlig tittel:

   

   

Skriv inn offentlig tittel manuelt

   

 

                             

     

Offentlig tittel:

     

   

   

Her følger vi de skriveregler som er     satt for arkivdelen

   

   

Ansvarlig saksbehandler:

   

   

Mappe eier, med mindre annet er     spesifisert

   

 

                             

     

Tilgangsgruppe:

     

   

   

Velg riktig gruppe

   

 

   

 

   

   

 

   

 

   

 

   

   

 

   

 

             

Alle

3

Det er forutsatt at bruken av sikker sone ikke   krever noen nye brukere i 360.

 

Eksisterende brukere må kontakte   systemadministrator hvis de selv trenger tilgang.

Alle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rutine for saksframlegg

Formål

Sikre at saker som skal opp til politisk behandling underlegges riktig saksbehandling og registrering i Public360.

Ansvar

 SB / LED

Fremgangsmåte

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Saksbehandler   utarbeider dokument saksframlegg/innstilling i 360:

 

-            Finn riktig saksnummer/arkivsak, eventuelt   opprett ny sak.

-            Velg lag nytt dokument og registrer   dokumentopplysningene.

-            Velg dokumenttype Saksfremlegg.

-            Vurder offentlighet – riktig § (lovhjemmel),   tilgangskode og gruppe.

-            Planlegg behandling i utvalg – antall utvalg.

-            Opprett saksframlegget.

-            Koble til eventuelle vedlegg.

 

SB

2

Saksbehandler   sender saksframlegg/innstilling til sin leder for godkjenning:

-            Bruk arbeidsflyt i Public360 for elektronisk   godkjenning hos leder(e).

 

SB

3

Leder   mottar saksframlegg til godkjenning – se egen rutine for godkjenning

 

LED

5

Når saksframlegg   er godkjent, ekspederes dette til møtesekretær:

-          ekspeder dokumentet i systemet (status blir   endret til – ekspedert av saksbehandler, leder eller annen instans).

 

Utvalgssekretær   gis da tilgang til det elektroniske dokumentet.

 

SB

 

Spør   alltid utvalgssekretær hvis du er i tvil om noe her!

 

 

Rutine for utarbeidelse av saksliste og møteinnkalling utvalg

Formål

Sette utvalgssaker på dagsorden til aktuelt møte

Produsere møteinnkalling

Sørge for at møtedeltakerne får tilgang til møteinnkalling og saksframlegg før møte

Ansvar

Møtesekretær (MS)

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Ekspederte saksframlegg   settes på sakslista og tildeles politisk saksnr. i ønsket rekkefølge.

 

MS

2

Produser   møteinnkalling og eventuelt møtebok

 

MS

3

Møteinnkalling   distribueres til alle møtedeltakerne på eMeetings og møtekalenderen, men er   også tilgjengelig under aktuelt møte i 360.

 

Saker unntatt   offentlighet blir tilgjengelig i eMeetings.

MS

4

Ettersendte   saker/interpellasjoner legge inn i sakslisten og tildeles politisk saksnr.

MS

 

 

Rutine for utarbeidelse av møtereferat / møteprotokoll fra utvalgsmøte

Formål

Sikre at møtereferat blir produsert, godkjent og arkivert på riktig arkivsak.

Sikre at møtereferat blir ekspedert til mottakere og publisert til rett kanal.

Ansvar

MS

Nyttig informasjon

 Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Produser møteprotokoll   fra utvalgsmøte.

 

MS

2

Når   møteprotokollen er endelig godkjent ekspederes møteprotokollen i 360°.

 

MS

3

Møteprotokollen   publiseres.

 

MS

 

 

Rutine for oppfølging av vedtak i utvalg

Formål

Tilgjengeliggjøring av vedtak når vedtaket er ferdigstilt (MS)

Følge opp vedtak (SB / LED)

Ansvar

MS, SB, LED

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Når saken har   vært behandlet på utvalgsmøte så opprettes det en saksprotokoll i 360

Det lages en   saksprotokoll per utvalgsbehandling.

MS

2

Møtesekretær   produserer en særutskrift etter endelig vedtak.

MS

3

Saksbehandler   er ansvarlig for å følge opp vedtaket når særutskriften foreligger og   formidle det til rette instanser:

-            se   egne rutiner for godkjenning og ekspedering.

SB/LED

 

 

Fase 3: Ekspedering

                           

        

1. Mottak og behandling      av eksterne henvendelser/

    

post

        

                              

        

2. Intern saksbehandling

        

                              

        

3. Ekspedering/

    

svar ut

        

                              

        

4. Kvalitetssikre og      journalføre/avslutte sak

        

  

 

 

 

Rutine for ekspedering

Formål

Ekspedere ferdigstilt / godkjent dokument til mottakere

Ansvar

SB

Fremgangsmåte

 

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Saksbehandler   sørger for utsendelse av dokument

Dokument skal   ekspederes elektronisk i 360:

-            velg   «ekspeder» og bruk «Svar ut»

-            der   hvor org.nr eller personnnr. ikke er aktuelt, velg «e-post»

 

SB

 

2

Det finnes   unntaksvis visse dokumenter der signert original legges til arkivet for   scanning i 360° og oppbevaring fysisk hos arkivet:

  •   Kontrakter   / avtaler
  •   Tinglysninger

 

ARK

SB

 

 

 

 

Fase 4: Kvalitetssikre og journalføre dokumenter / avslutte sak

                           

        

1. Mottak og behandling      av eksterne henvendelser/

    

post

        

                                

        

2. Intern saksbehandling

        

                                

        

3. Ekspedering/

    

svar ut

        

                                

        

4. Kvalitetssikre og      journalføre/avslutte sak

        

  

 

Rutine for restanseoppfølging

Mål

Sikre at inngående brev (I) og N-notater blir ferdig saksbehandlet.

Ansvar

Arkiv / Leder / Saksbehandler

Nyttig informasjon

Det er leder og saksbehandler som er ansvarlige

for å følge opp sine restanser. Arkivet kjører i tillegg ut restanselister kvartalsvis.

 

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Rapporten   Restanseliste produseres i 360 kvartalsvis. De tre siste ukers restanser skal   ikke tas med i restanselisten. Restanselisten arkiveres i 360.

 

ARK

2

Restanselisten   sendes elektronisk til enhetsleder med svarfrist.

 

ARK

3

Leder   sørger for å få avskrevet restanser i 360 som allerede er besvart

 

LED

4

Rapporten   restanseliste skal kjøres i god tid   før ansatte slutter eller skal gå ut i permisjon

LED

 

Rutine for behandling av innsynsbegjæringer

Mål

  • Behandle innsynsbegjæringer innen pålagte frister
  • Behandle innsynsbegjæringer i tråd med offentleglova

 

Ansvar

  • Leder/Saksbehandler

 

Nyttig informasjon

  • I <kommunen> praktiseres meroffentlighet. Det vil si at man alltid skal vurdere om et dokument likevel bør kunne gjøres kjent helt eller delvis, selv om det etter bestemmelser i loven kan unntas fra offentlighet (jf offentlighetsloven § 2, 3. ledd).

 

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Innsynsbegjæringer håndteres av modulen ‘360   Innsynsbegjæring’, og mottas som en aktivitet av saksbehandler.

 

ARK/SB

2

Innsynsbegjæringen   kommer på saksbehandler skrivebord.

SB velger følgende   alternativ:

-            Alternativ 1: Fullt innsyn – hele dokumentet   kan sendes

-            Alternativ 2: Avslag – ingen dokument sendes

-            Alternativ 3: Delvis innsyn (skjerming av   informasjon) – dokumentet lagres som en offentlig variant som kan sendes

 

LED/SB

3

Saksbehandler ekspederer svar om hvilket   alternativ som er valgt – se egne rutine for ekspedering og legger ved   eventuelle dokumenter

 

SB

 

 

 

Rutine for offentlig journal

Mål

  • Sørge for at offentlig journal tas ut og gjøres tilgjengelig for offentlig innsyn

Ansvar

Arkivet/Saksbehandler/Leder

Nyttig informasjon

  • Offentlig journal er en rapport/oversikt over alle registreringer, men hvor opplysninger unntatt offentlighet er sladdet. ("den kopi av journalen som allmennheten kan kreve innsyn i" jf Forskrifter til Lov om offentlighet i forvaltningen pkt VI).

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

 

Arkivet   kvalitetssikrer innhold og foreslår   gradering på

inngående

 gradert post (brev og e-post til postmottak).

Alternativ 1:   Arkivet setter dokumentkortet til status Midlertidig registrert.

 

ARK

 

Alternativ 1:

Leder/saksbehandler   skal vurdere brev og e-post (både inn - og utgående) i henhold til   offentlighetsloven. Endringer uføres av leder før dokumentet fordeles til   saksbehandler, eller senest av saksbehandler.

 

Alternativ 2:

Leder/saksbehandler   skal vurdere brev og e-post (både inn - og utgående) i henhold til   offentlighetsloven. Endringer meddeles arkivet, som utfører endringer i 360.

 

SB/LED

 

 

Rutine for avslutning av saker

Formål

  • At saker er avsluttet dersom det ikke er forventet flere aktiviteter i saken.

Ansvar

Alle

Viktig informasjon

  • Saksbehandlere får ikke registrert nye dokumenter på saker som er avsluttet og må henvende seg til arkivet for å få gjenåpnet en sak
  • Saker avsluttes så snart det er klart at det ikke lenger er aktivitet i disse.
  • «Samlesaker» bør i størst mulig grad avgrenses til ett år.

Fremgangsmåte

 

 

Rutinebeskrivelse

Ansvarlig

1

Når det ikke forventes aktiviteter i   saken, og alle dokumenter er avskrevet, skal saken avsluttes.

SB

 

2

Arkivet søker frem saker som er avsluttet   av saksbehandler og gjennomfører kvalitetskontroll før saken avsluttes med   status A.

ARK

3

Saksbehandler henvender seg til   arkivet ved behov for å registrere nye dokumenter i en sak som er avsluttet.   Arkivet kan åpne/endre status på avsluttede saker.

SB/ARK

 

 [BAO1]Vil ha inn et punkt om at saker som er avsluttet ikke skal gjenåpnes selv om der kommer en liknende henvendelse. Da skal det opprettes ny sak. Bør også få med at der ikke bør arkiveres dokumenter av saksbehandlere i andres saker uten at sakeseier blir gjort oppmerksom på det.

 [BAO2]Dette må med!

Laster...