Grunnleggende rutiner :
- Oppretting av nytt skoleår
- Registrering av elever og ansatte
- Registrering og fordeling av elever og ansatte i klasser, grupper og fag
- Registrering av nye elever med foresatte, og ansatte underveis i skoleåret.
- Fagoversikt
- Adresseendringer og ajourhold av personopplysninger ifht. Folkeregisteret.
- Føring av flyttemeldinger og andre hendelser
- Oppmelding til nasjonale prøver og eksamen
- Oppmelding til ulike kartleggingsprøver
- Føring av fravær
- Føring av karakterer og vitnemål
- Integrasjoner mot AD, LMS og Feide
Integrasjon med kommunens felles sak/arkivsystem Elements er nær forestående.
Første steg blir arkivering av IOP-dokumenter fra IST til Elements - se rutinebeskrivelse nedenfor
Inntil integrasjon er på plass skal følgende dokumenter registreres i Elements:
- Flyttemelding på elever – sendt på papir til arkivering
- Vitnemål – arkivert på elev
- Vitnemålsprotokoll
- Klasselister – pr påbegynt skoleår og ved eventuelle endringer
- Klasselister m/foresatte – skal sendes til helsesøster, tannhelsetjeneste
- Personallister – til bruk på skolen
- Elevkort – sendt hjem for retting og endringer av opplysninger
- Fraværsrapporter over totalfravær
- Fraværsrapporter over detaljert fravær
- Individuell opplæringsplan, med vurderinger og referater
- Spesialundervisning - sakkyndig vurderinger, referater, oppfølging m.m.
Når integrasjon IST og Elements er på plass november/desember 2020:
- Ved ferdigstillelse av IOP som er laget i IST blir dokumentet automatisk overført til Elements i elevens mappe (1) eller ny mappe opprettes (2) og IOP tilknyttes
- Dokumentet blir overført til Elements som PDF som et utgående dokument
- Status vil være R (reservert), og mottaker vil stå med elevens navn. Sekretær korrigerer evt tittel, endrer mottakere
- Sekretær ferdigstiller og ekspederer journalposten til aktuelle mottakere via SvarUt
- Integrasjonen er koblet mot intern sone, og tilgangskoden må derfor manuelt endres fra E til ES for arkivering i sikker sone på alle journalposter mens saker skal ha tilgangskode E og ligge i intern sone for mottak fra IST
(1) Hvis det allerede er opprettet elevmappe i Elements:
- IOP legger seg inn i elevens mappe med saksbehandler fra saknivå
- Saksbehandler/sekretær vil få opp IOP som en journalpost på dashbordet i Elements på flisen Under arbeid som et utgående dokument i status Reservert
-
Saksbehandler/sekretær må åpne journalposten og ferdigstille/ekspedere dokumentet slik:
- klikk på rediger
- fjern elevens navn i mottakerfeltet
- legg inn foresattes navn iht folkeregisteret + evt andre mottakere iht IOP og mottakerliste
- korriger evt journalposttittel og dokumentdetaljer
- påse at skjerming er ivaretatt på journalposten - tittel og mottakere
- klikk på Ferdigstill og deretter ekspeder digitalt
- Dokumentet er sendt ut til alle mottakere og lagret elektronisk i Elements
(2) Hvis det IKKE allerede er opprettet elevmappe i Elements:
-
Ny sak opprettes med tittel «Elev – fornavn etternavn», mappetype «Elevmappe» med tilgangskode E og klassering FNRE (dvs 11 siffer og Elevens navn)
Status på sak vil være Reservert og Ufordelt til arkiv / ikke fordelt til saksbehandler
- Journalposten vil kobles mot den nye elevmappen og status vil være Reservert
- Arkivet fordeler sak og journalpost til Ufordelt til rett skole.
- Saksbehandler/sekretær vil få opp IOP som en journalpost på dashbordet i Elements på flisen Under arbeid som et utgående dokument i status Reservert
-
Saksbehandler/sekretær må åpne journalposten og ferdigstille/ekspedere dokumentet slik:
- klikk på rediger
- fjern elevens navn i mottakerfeltet
- legg inn foresattes navn iht folkeregisteret + evt andre mottakere iht IOP og mottakerliste
- korriger evt journalposttittel og dokumentdetaljer
- påse at skjerming er ivaretatt på journalposten - tittel og mottakere
- klikk på Ferdigstill og deretter ekspeder digitalt
- Dokumentet er sendt ut til alle mottakere og lagret elektronisk i Elements.
Laster...